UCHWAŁA - ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY
UCHWAŁA NR XIII.116.2019 RADY MIEJSKIEJ W MAKOWIE PODHALAŃSKIM z dnia 18 grudnia 2019 r. w sprawie : trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Gminie Maków Podhalański oraz Regulaminu funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego
Gminny Zespół Interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Podstawa prawna powoływania i funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego
Ustawa z dnia 10 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
(Dz.U. 2010 nr 125, poz. 842) wprowadza katalog zmian mających na celu zapewnienie kompleksowej ochrony i pomocy osobom i rodzinom dotkniętych przemocą domową. Ustawa
w samej preambule stwierdza, że na władzach publicznych spoczywa obowiązek zapewnienia wszystkim obywatelom równe traktowanie i poszanowanie ich wolności, godności i praw, w tym
do życia i zdrowia.
Ww. ustawa nakłada na gminy obowiązek podejmowania działań mających na celu zapobieganie przemocy w rodzinie, w szczególności tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy
w rodzinie, który ma zawierać:
- Opracowanie i realizację gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie.
- Prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie
w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych
i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie.
- Zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia.
- Tworzenie Zespołów Interdyscyplinarnych
Zespół Interdyscyplinarny
Ustawa nie określa statusu prawnego Zespołu Interdyscyplinarnego, wskazuje, że jest on powoływany przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Zespół działa w oparciu o porozumienia zawarte pomiędzy wójtem a podmiotami, których przedstawiciele wchodzą w skład zespołu.
Art. 9a ust. 15 ustawy powierza Radom Gminy kompetencje do określenia w drodze uchwały procedury powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółów jego funkcjonowania. Zgodnie z treścią ww. artykułu wybór przewodniczącego jest kwestią wewnętrzną zespołu, który decyduje kto będzie pełnił tą funkcję. Obowiązek zapewnienia obsługi techniczno – organizacyjnej Zespołu Interdyscyplinarnego spoczywa na ośrodku pomocy społecznej
Zespół Interdyscyplinarny tworzą przedstawiciele:
- jednostek organizacji pomocy społecznej,
- gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
- policji,
- oświaty,
- ochrony zdrowia,
- organizacji pozarządowych,
- kuratorzy sądowi.
W skład zespołu interdyscyplinarnego mogą wchodzić także prokuratorzy oraz inni przedstawiciele podmiotów działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Zespół interdyscyplinarny na pierwszym posiedzeniu wybiera spośród swoich członków przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
Zadania Zespołu Interdyscyplinarnego
Jednym z podstawowych zadań realizowanych przez zespół interdyscyplinarny jest realizacja działań
i zamierzeń określonych w gminnym programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz integrowanie i koordynowanie działań podmiotów i specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Zadania realizowane są w szczególności poprzez:
- inicjowanie działań w stosunku do osób podejrzanych o stosowanie przemocy w rodzinie,
- dokonywanie diagnozy zjawiska przemocy w rodzinie,
- dokonywanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie,
- podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
- rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy
w środowisku lokalnym.
Cele Zespołu Interdyscyplinarnego zostały uregulowane art. 9a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Zadaniem zespołu jest podejmowanie działań profilaktycznych oraz zapewnienie pomocy rodzinom w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych związanych z przemocą domową.
Grupa Robocza
Podejmując działania, których celem jest rozwiązywanie problemu przemocy w indywidulanym przypadku, Zespół Interdyscyplinarny ma możliwość tworzenia Grup Roboczych. W skład Grup Roboczych wchodzą przedstawiciele:
- jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
- gminnej komisji rozwiazywania problemów alkoholowych,
- policji,
- oświaty,
- ochrony zdrowia.
W ramach Grup Roboczych powołani mogą być również kuratorzy sądowi oraz przedstawiciele innych podmiotów będących specjalistami w dziedzinie przeciwdziała przemocy w rodzinie.
Zadania Grupy Roboczej
Członkowie Zespołów Interdyscyplinarnych i Grup Roboczych wykonują swoje zadania w ramach obowiązków służbowych lub zawodowych. Do zadań Grup Roboczych należy:
- opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach występowania przemocy w rodzinie,
- monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy,
- dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodziny, w których dochodzi do przemocy i efektów ich działań.
Zadania instytucji tworzących Grupy Robocze
Na podmioty realizujące procedurę „Niebieskiej Karty” zostały nałożone obowiązki wynikające
z umocowań prawnych. Poniżej przedstawiono główne zadania, które sprzyjają współpracy między współodpowiedzialnymi za rozpoznawanie przemocy podmiotami.
Policja
- ochrona życia, zdrowia i mienia,
- inicjowanie i organizowanie działań zapobiegających przestępstwom i wykroczeniom oraz współdziałanie z organizacjami pozarządowymi, samorządowymi, państwowymi w tym zakresie,
- wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie sprawców,
- podejmowanie interwencji,
- sporządzanie notatek służbowych i Niebieskich Kart oraz prowadzenie procedury NK, monitorowanie sytuacji,
- zatrzymanie osób stosujących przemoc, stwarzających zagrożenie życia, zdrowia i mienia,
- wszczynanie postępowania przygotowawczego przeciwko sprawcy przemocy,
- zabezpieczanie dowodów przestępstwa,
- podejmowanie działań prewencyjnych wobec sprawcy,
- udzielenie informacji o miejscach wsparcia dla ofiar przemocy.
Sąd Rodzinny/Sądowi Kuratorzy Rodzinni
- badanie sytuacji rodzinnej małoletnich,
- wydawanie decyzji w sprawie sytuacji małoletnich, sprawowanie opieki nad nimi,
- określanie sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej,
- monitorowanie sytuacji dziecka,
- prowadzenie postępowań o zobowiązanie do leczenia odwykowego,
- wskazywanie obowiązku współpracy z asystentem rodziny.
Sąd Karny i Kuratorzy dla Dorosłych
- nadzorowanie przebiegu orzeczonej kary,
- w sytuacji nierealizowania zaleceń Sądu modyfikowanie lub wykonywanie kary,
- przyjmowanie wniosku o udzielenie pomocy z Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej,
- wnioskowanie/nakładanie środków probacyjnych
Oświata
- wspieranie działań wychowawczych,
- udzielanie pomocy pedagogicznej, psychologicznej, edukacyjnej,
- prowadzenie warsztatów umiejętności rodzicielskich/wychowawczych,
- zawiadamianie Sądu Rodzinnego i organów ścigania o przestępstwie lub podejrzeniu jego popełnienia,
- prowadzenie działań w procedurze Niebieskich Kart
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- wnioskowanie do Sądu Rejonowego o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu,
- zabezpieczenie środków finansowych na badania biegłych i opłaty sądowe,
- w razie konieczności prowadzenie samodzielnych działań w kierunku rozeznania sytuacji rodzinnej oraz społecznej osoby zgłoszonej
- prowadzenie działań w procedurze Niebieskie Karty
- wzywanie osoby nadużywającej alkoholu,
- informowanie o konsekwencjach,
- udzielenie wsparcia psychologicznego, prawnego, organizowanie dostępu do pomocy terapeutycznej,
- współpraca z rodziną w zakresie udzielania informacji o możliwym wsparciu,
- zawiadamianie organów ścigania o podejrzeniu/stwierdzeniu przestępstwa.
Pomoc Społeczna
- diagnozowanie wywiadem środowiskowym sytuacji rodziny/osoby,
- planowanie pomocy i monitorowanie efektów podjętych działań,
- pomaganie w załatwianiu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych,
- udzielanie poradnictwa, np. prawnego, psychologicznego lub wskazywanie miejsca, gdzie można uzyskać taką pomoc,
- udzielanie informacji o przysługujących świadczeniach i formach pomocy,
- udzielanie wsparcia materialnego, wsparcia asystenta rodziny,
- kierowanie do miejsc zajmujących się pomaganiem ofiarom przemocy domowej,
- zapewnienie schronienia,
- w przypadku stwierdzenia bądź podejrzenia popełnienia przestępstwa powiadamianie organów ścigania,
- organizowanie punktów informacyjnych, kampanii społecznych, programów profilaktycznych, świetlic,
- współpracowanie z innymi instytucjami i organizacjami
Ochrona zdrowia
- chronienie zdrowia pacjenta,
- udzielanie pomocy medycznej, organizowanie transportu, wspieranie kontaktu
ze specjalistami,
- rozpoznawanie sygnałów świadczących o przemocy,
- informowanie o miejscach wsparcia,
- rozpoczynanie procedury Niebieskiej Karty,
- proponowanie/udzielanie informacji o możliwości uzyskania bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego,
- powiadamianie organów ścigania o podejrzeniu/popełnieniu przestępstwa.
Każdy ze współodpowiedzialnych podmiotów ma za zadanie wnieść do procedury całe swoje zaplecze, także osobowe. Znajduje to umocowanie w konkretnych zadaniach, które określiło rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie procedury Niebieskiej Karty. Każdemu z podmiotów procedury zostały przyporządkowane zadania adekwatne do jego możliwości i obowiązki wynikające nie tylko z prawa lecz również z potencjalnych umiejętności osobistych osób reprezentujących podmiot.